MARKNADSFÖRINGSTJÄNSTER
Kommunikationsplan
Vad är en kommunikationsplan?
Det kan liknas vid en vägkarta som hjälper dig att planera, genomföra och utvärdera dina kommunikationsinsatser. Genom att definiera målgrupper, budskap, kanaler, viktiga KPI:er och tidslinjer skapas en struktur som ger fokus åt dina aktiviteter. Planen fungerar som en vägledning för att säkerställa att din kommunikation är enhetlig, relevant och effektiv.
Varför är det viktigt att ha en kommunikationsplan?
Den är avgörande för att bygga och stärka ditt varumärke, öka medvetenheten, engagera din målgrupp och uppnå dina affärsmål. Den hjälper till att välja och utföra aktiviteter som leder till det långsiktiga målet. Den hjälper också till att minimera risken för missförstånd eller otydlighet i din kommunikation, såväl internt som externt. Genom att investera tid och resurser i att utarbeta planen kan du maximera din förmåga att kommunicera effektivt och uppnå önskade resultat.
Vad bör ingå i en kommunikationsplan?
Planen ska beskriva hur kommunikationen ska hanteras inom företaget. Här är några grundläggande delar som bör ingå:
Inledning, bakgrund, syfte, SWOT, konkurrensanalys, vision, mission, mål för varumärket, position, mål med kommunikationen, kärnvärden, intressenter, målgrupper, budskap och varumärkets identitet, kanalstrategi, ansvarsfördelning…